בין עיצוב חנות לעיצוב כללי

יש להבין שעיצוב חנות מכוון לנישה עיצובית ייחודית שאינה דומה לעיצוב אחר- למשל של בית. נכון שבשני החללים יש להשקיע בבחירה של צבעים ואלמנטים עיצוביים, אך יחד עם זאת בעוד שעיצוב בית אמור לשקף את הטעם האישי של בעליו, הרי כאשר מדובר על עיצוב של חנות, יש צורך להבין שמדובר על שיקול עסקי ועל כן על העיצוב להיות מדויק לפי צרכי הלקוח. על כן, בעוד שהרבה עבודות עיצוב צריך להתחיל מניהול ראיון מול הלקוח, הרי שבמקרה זה יש להתחיל את העיצוב עם מחקר עומק לגבי הקונספט של החנות – כאשר בין היתר יש לבחון את מאפייני קהל היעד, אופי מיצוב העסק, הבהרת אופי השירות שהחנות מעניקה, לחדד את הפרוגרמה ורק מנקודה זו לצאת את שלבי העיצוב.

 

העברת המסר בעת העיצוב

יש להבין שתפקיד של עיצוב חנות הוא להעביר מסר וכמובן להניע את הלקוח להשלים רכישה. ראשית המטרה היא למשוך אותו אל תוך החנות, לאחר מכן ליצור התעניינות, ליצור תחושת אמון ובסופו של דבר להניע את הלקוח לרכוש וכמובן לחזור. כל זאת יש לעשות תוך השארת חוויה נעימה ששואפים לחזור אליה. כיצד עושים זאת? ובכן מדובר על שילוב חכם של בחירת תאורה, טקסטורות, מיקומים, סאונד, ניחוחות וכדומה.

בנוסף אנו צריכים לחשוב יותר מכול על הנוחות של הלקוח. היכן תהיה פינת המתנה והיכן הם ישבו, אם העיצוב חל על משרדים אנו צריכים לחשוב על חדר ישיבות מספיק נוח, גדול ונגיש כדי להכיל את הלקוחות ולאפשר את העברת המסר בצורה הטובה ביותר. כשניגשים לעיצוב חנות, אנו צריכים להבין קודם את אופי החנות ומה החנות מעוניינת לשדר. אנחנו צרכים להבין האם החנות פונה לכלל האוכלוסייה או לפלח מאוד קטן שלה? ואם כן מה מאפיין את הפלח הזה? האם הוא מעוניין במוצרים יקרים, איכותיים, או אולי מוצרים יותר נגישים ומיידים ועל סמך המוצרים נוכל לעצב את האופי המתאים ביותר לחנות עצמה.

 

עיצוב פנים ככלי חשוב

עיצוב פנים ועיצוב חנות מהווה כלי מהותי בהצלחה של חנות ועל כן אין להקל בכך. יש להבין שאין זה מספיק שאיכות השירות או המוצר אותו מציע המקום תספק על מנת למכור את הסחורה, אלא יש להבין שממש כפי שהרבה פעמים אנשים "אוכלים עם העיניים"- כך הם גם "רוכשים עם החושים". אם נחפש דוגמה שתדגים במה מדובר, נציין את אפקט הריח כאשר נכנסים אל מאפייה. מספיק להריח ניחוחות של מאפים טריים על מנת לקבל החלטה שעומדים לרכוש וזאת עוד לפני שנכנסים ורואים מחירים.

 

חווית הרכישה בחנות

טריטוריית הרכישה אינה בהכרח תוצאה של צורך, אלא יש להבין שרכישה מתבצעת לא פעם בשל פרמטרים הנוגעים להנאה וחוויה. על כן ככול שחנות תיצור תחושת חוויה יותר עמוקה, כך לקוחות ישאפו לחזור אליה, לרכוש עוד פריט. מכאן שמטרה סמויה נוספת היא שבכול פעם שנביט על אותו מוצר, ניזכר באותה חוויה ובתחושה הנעימה שהציפה אותנו ונשאף לשחזר אותה ע"י חזרה אל אותה חנות.